tirsdag den 6. juli 2010

Hyldeblomst-pandekager

Jeg er vild med spiselige blomster!
Da jeg var barn lavede min mor altid hyldeblomst-pandekager, når det var sæson.
Vi fik dem med sukker-drys på. 


I søndags lavede jeg denne version
med vanilie-is og agave-sirup.

Familien syntes rigtig godt om den, så jeg vil dele denne nemme 
sommer-dessert med Jer.

Opskriften er til 12 pandekager.
Jeg gemte halvdelen af dejen i køleskabet og
lavede resten dagen efter.
Man kan sagtens spise 2 pandekager hver, hvis man har fået en let middag. 


Det skal du bruge:
En pandekagedej til 12 små pandekager.
12 hyldeblomstklaser
smør til stegning
Vanilie-is
Agave- eller ahornsirup
pebermynteblad og små friske hyldeblomster til pynt

Forslag til pandekagedej:
300 gr. hvedemel
en halv tsk- salt
2 tsk. sukker
1 tsk.  vaniliesukker
2 æg
6 dl. mælk

Vådt røres i tørt.

En klat smør smeltes på en lille pande.
Der hældes pandekagedej på panden .
Lidt mere end ved normale pandekager.
Pandekagen skal ikke vendes, og skal derfor gennembages ved lav varme.
Så snart dejen er på panden, lægges en skyllet hyldeblomstklase ned i dejen.
Når pandekagen er færdigstegt/bagt
anrettes den på en tallerken.
Sirupen kan hældes over pandekagen og isen.
Stilken kan tages forsigtigt af ved at trække i stilken med den ene hånd
samtidig med at man,
med den anden hånd holder blomsterne tilbage med en gaffel.

Velbekomme






1 kommentar:

  1. Pandekagerne lyder spændende. Dejligt med en ny opskrift til brug af hyldeblomsterne.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...